2.5

The Thing

Antarktis: En exotisk kontinent av förbluffande skönhet. Den är också platsen för en liten, avlägsen forskningsstation där en banbrytande vetenskaplig upptäckt gjorts. När en främmande livsform grävs fram av en internationell forskargrupp övergår glädjen och spänningen dock snart till en kamp för överlevnad. "The Thing" fungerar som en prolog till John Carpenters klassiska film med samma namn från 1982.

Originaltitel The Thing
Regissör Matthijs van Heijningen Jr
Manus Eric Heisserer, Ronald D Moore
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Eric Christian Olsen, Mary Elizabeth Winstead, Joel Edgerton, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jonathan Walker, Kim Bubbs, Stig Henrik Hoff, Ulrich Thomsen, Carsten Bjørnlund, Trond Espen Seim, Jørgen Langhelle, Jan Gunnar Røise, Kristofer Hivju
Betygsantal 1929

Skapad 2019-11-01 av DonCondios
-Forskare på en norsk bas i Antarktis hittar en utomjordisk varelse, nedfryst under markytan. När varelsen väl tinar inne i deras bas börjar den döda personerna en efter en, varpå den imiterar d...   Läs mer »

Rele
2015-02-07
En film med dålig manus och inte så bra regissör heller. Några duktiga skådespelare dock. Jag ger en tvåa.
Bullen84a
2015-02-01
Kass
Lotso
2014-07-07
I sin helhet var detta en otroligt tråkig, ointressant film som inte alls behövdes existera i första taget. Den tar bort allt som gjorde 1982-versionen minnesvärd och bra och istället blir en CGI tråkfest. Se 1982-versionen istället och när du ändå håller på rekommenderar jag också 1951 filmen som Carpenter's film är en remake på, även den mycket bra. Skippa detta möget.
Kurosawafan
2014-06-26
bra remake, könns rätt OK att de gör om denna. carpentera är bättre dock

2014-06-11
En i många och långa stycken likadan film som Carpenter gjorde -82, fast lite sämre på alla punkter. Karaktärerna har aldrig varit Carpenters styrka, men här framstår det som att de som får sätta livet till i hans rulle har blivit grundligt presenterade i jämförelse. Äh. Jag har sett detta och bryr mig inte. Ge mig nåt nytt för helvete.
Abigor
2014-06-06
Standard monsterfilm, varken skrämmande eller särskilt spännande.
Andreas_
2014-06-01
Men så trist att Hollywood nu slaktat en av mina favoritfilmer från barndomen och lyckats göra en kass prequel som nästan ser ut som en remake av JCs mästerverk från 82. Detta kan nog vara en av filmhistoriens sämsta filmer på många sätt och vis, framförallt pga alla så kallade "plot holes" som gör att JCs film från 82 blir helt förvrängd i mycket och ganska raserad i story samt detlajer på så vis. Sen att det inte finns varken själ, hjärta eller känsla med i detta skräp gör ju inte saken bättre heller...det känns som någon skrev ett billigt dataspel istället för en spännande rysare som JCs The Thing är. Den hade verkligen stämningen hela vägen genom filmen vilket denna inte ens har i början...stentrist och totalt ospännande kan man säga om detta. Men om denna skulle vara gjord som en ny remake, ungefär som en start på en ny trilogi och då med start som denna prequel, så hade detta kunnat vara helt okej iaf, för då hade kanske en ny fortsättning kunnat rädda upp mycket från fiaskot med denna film och det hade definitivt räddat undan John Caprenters mästerverk från att bli beblandat med denna dynga till film. Men nu är det ju tyvärr så att det ska vara en prequel på JCs film från 82 rakt av, och då blir detta riktigt jäkla dåligt, för då är det så mycket som inte stämmer in överhuvudtaget i handlingen. Nä tyvärr blir detta ett stort magplask, för det är kassa CGI effekter, halvkassa skådisar i större del, tråkig story, massor av detaljmissar/plot holes och ingen spänning överhuvudtaget. Dom få positiva delarna med denna film är att Norrmännen verkligen talar norska i filmen och att både Joel Edgerton samt Mary Elizabeth Winstead är riktigt bra framför kameran, och dessa 3 positiva saker är det enda som håller den svaga 1:an borta och bidrar faktiskt till att jag sätter betyget en stark 1:a men den rekommenderas verkligen inte, utan se John Carpenters mästerverk från 82 istället.
niin
2014-01-16
inte lika usel som första filmen (den från 50-talet) men inte heller i närheten av carpenters version. ändå sevärd. svag trea
92axha10
2013-08-15
Väldigt få originella idéer, mycket är direkt taget från dess föregångare. Carpenters thing är bättre men att se denna gör bara att man uppskattar den mer. Kvalitén är bra
2013-07-22
Självklart är den inte i närheten av Carpenters version, självklart blir det för mycket CGI, och självklart är den rätt så billig. Men den är även effektiv som fan. Bra tempo, bra stämning, bra spänning och några riktigt svettiga scener. På det hela taget högklassig underhållning, oavsett vad som levererades 1982. Det får bli en mycket tveksam fyra, (10-/15)