3.6

Tolv fördömda män

En amerikansk major får i uppdrag att träna ett dussin straffångar för ett uppdrag under andra världskriget. Lyckas man genomföra operationen benådas fångarna.

Originaltitel The Dirty Dozen
Regissör Robert Aldrich
Manus Nunnally Johnson, Lukas Heller
Genre Drama, Action, Krig, 60-tal
Skådespelare Lee Marvin, John Cassavetes, Charles Bronson, Telly Savalas, Donald Sutherland, Ernest Borgnine, Clint Walker, Richard Jaeckel, Ralph Meeker, Jim Brown, Trini Lopéz, George Kennedy, Robert Ryan, Robert Webber, Tom Busby, Ben Carruthers, Stuart Cooper

Gigi1943
2014-03-01
Äntligen en FYRA (jag har sett alldeles för många dåliga och halvbra filmer senaste tiden - bortsett från min femma för Elina som om jag inte fanns - som jag njöt av för nån vecka sen). Den här var ju bra på alla sätt, ovanlig handling, superbra skådisar, intressant och spännande. Riktigt läskigt när de går in i slottet med naziuniformer, oj oj så läskigt! Den här vill jag se om, synd att jag såg den direkt och inte bandade, men den kommer nog igen!
tredje
2013-06-17
Småtrevlig klassisk krigsfilm utan en massa överdrivna effekter. kvalar in under "örnnästet" och "kanonerna på navarone". Men på samma plats som "kellys hjältar"
ClintanTheKing
2013-01-23
En klockren krigsfilm. Det räcker att säga så. Lite fult dock att de har gjort tre uppföljare.
HerrNenne
2012-12-22
Tappar när det börjar bli allvar. Annars rå och bra stämning.
Jormungandr
2012-11-12
Telly Savalas är riktigt vidrig i filmen. Går på Tv rätt ofta och många gånger har jag funnit mig själv sittandes och titta på den utan att jag planerat det
picklessmulan
2012-08-10
Mycket bra film!! Brister lite i foto och klippning ibland vilket är synd. Men bra,spännande och roligt manus. Skådespelet blir inte mycket bättre än så här. Helt klart en favorit.
2012-08-05
En underhållande, spännande och smårolig film med en bra ursprungside. En härlig blandning av karaktärer och alla är så unga här. Favoriten är Bronson och Sutherland.
Mikka
2012-05-19
Trots att den är så lång blir den faktiskt aldrig tråkig, vilket är det bästa med den här filmen. Den är från stund till stund också ganska rolig och charmig, även om det inte precis är toppklass på manus och skådespelare. 3+/4-
Grillo
2012-05-10
Riktigt skön och underhållande krigsfilm där det inte direkt finns så mycket att analysera. Kändes inte så lång som den var vilket är mycket positivt.

2011-10-02
Jag har sagt det förut. Jag är så svag för den här typen av film. När det dessutom staplas bra skådespelare på varandra, måste man älska.