3.4

Wind River

En FBI-agent går samman med en lokal jägare för att undersöka ett mord på ett indianreservat i Wyoming.

Originaltitel Wind River
Regissör Taylor Sheridan
Manus Taylor Sheridan
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene (II), Gil Birmingham, Martin Sensmeier, Kelsey Asbille, Jon Bernthal, Teo Briones, Julia Jones (III), James Jordan, Matthew Del Negro, Hugh Dillon, Ian Bohen, Austin R Grant, Eric Lange, Tokala Black Elk

Skapad 2019-12-15 av ToddDowney
Efter en väntetid på 5 månader efter sin Biodebut i USA så är Wind River äntligen här. Och redan efter 5 minuter så visste jag att denna filmen skulle stanna med mig långt efter eftertexterna...   Läs mer »

djonipony
2024-01-03
Omtitt efter några år. Höjer trean till 3.5. Klart bra. Dyster, krass, underbar natur och tystnad. Svårt att köpa Olsen som ensamt utsänd fed dock. Älskar hur the locals jobbar fåordigt och med små gester, som sig bör på en sån där plats.
Muhammed
2022-07-02
Otäck film, ingen sängfösare precis, adrenalinet strömmar till!
svältaren
2022-02-16
De onda och de goda. De tuffa och de klena. De tappra och de fega. Ingen vidare intressant psykologi här. (F.ö. blir eftersmaken lite bitter när en film om en våldtäkt är finansierad av bröderna Weinstein, men det behöver man förstås inte hänga upp sig på.)
2022-01-03
Låter intressantare på pappret än den är. Kärnstoryn är långsam, platt och oengagerande. En hel del dåliga skådespelarinsatser. De lugna scenerna varken fångar eller berör, utan är mer sövande. De våldsamma scenerna är bara röriga med fullt pang-pang utan någon som helst känsla, precis som i billigare filmer. Dessutom påfrestande och opassande stråkmusik i scenerna och mörkt foto med blått linsfilter. Kanske tilltalar folk som föredrar långkörarserier på tv framför långfilmer, men det håller inte för vare sig en kriminalfilm eller actionfilm. Stark etta.
Starkbröl
2021-12-29
Utmärkt men deprimerande film i det karga Wyoming. Lysande skådespeleri och sparsmakad, tillbakahållen regi som ger känslorna (mycket hopplöshet) och den hårda naturen plats. Dålig dejtfilm.
Murvel48
2021-12-07
En väldigt bra film i all sin enkelhet.
Zingostar
2021-12-05
En bra film! Välspelad. Men alldeles för hackig i regi. Långa scener som sen inte fyller någon funktion för resten av filmen. Helt klart sevärd, och en klar trea. Dock synd att man man hade kunnat göra filmen intressantare med enkla medel.
Rele
2021-12-04
En spännande och våldsam film. Taylor Sheridan beskriver hur människor i en flock kan bete sig mot svagare motstånd. Duktiga skådespelare som Renner samt Olsen och några till hjälper till att betyget av mig blir en fyra.
OffTheGround
2021-02-28
Rätt obehaglig mellan varven. Fyran håller dock på att ryka mot slutet, men klarar sig precis.
best_jeppe
2021-02-08
Måste säga att jag är oerhört förvånad över att Filmtipset trodde att jag skulle tycka detta var en 4a. I bästa fall så var det en 3a men för det mesta en 2a. Jag vet inte men den kändes väldigt formuleisk och den tilltalade mig inte särskilt mycket alls. Den var okej som underhållning men jag har redan börjat glömma den. Stark 2a.