1.9

Cursed

En månklar natt i Los Angeles dyker något upp ur skuggorna och gör så att syskonen Ellie och Jimmy kör av vägen, rakt ner i en ravin. De klarar sig med livhanken i behåll men har ändå fått men för livet. De är förändrade; den karriärinriktade Ellie och den tanige Jimmy upptäcker att de plötsligt besitter en stor fysisk styrka och att deras känslomässiga medvetenhet ökat betydligt, vilket också är tydligt för alla runt omkring dem. Det som Ellie och Jimmy råkade ut för den där natten var ingen vanlig olycka och det som tycktes vara ödet var egentligen något helt annat. Ellie och Jimmy styrs av helt andra impulser än tidigare och de har ingen kontroll över sig själva. För att rädda sig själv och omvärlden måste de lösa mysteriet och bryta förtrollningen.

Originaltitel Cursed
Regissör Wes Craven
Manus Kevin Williamson
Genre Komedi, Thriller, Skräck, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Christina Ricci, Shannon Elizabeth, Judy Greer, Kristina Anapau, Scott Baio, Joshua Jackson, Milo Ventimiglia, Mya, Portia de Rossi, Jesse Eisenberg, Lance Bass, Daniel Edward Mora, Jonny Acker, Eric Ladin, Nick Offerman, Derek Mears

Skapad 2005-12-08 av
Efter framgångarna med Scream-trilogin har Wes Craven återigen slagit sig ihop med manusförfattaren Kevin Williamson för att koka ihop ännu en självreflexiv poprysare. I ”Cursed” spelar Christ...   Läs mer »

2021-05-22
Knappast filmen Wes Craven kommer bli mest ihågkommen för. Tramsig och hoppig varulvsfilm som gick att se, men inget jag kommer lägga på minnet.
2020-09-04
Konstigt att jag lyckats missa denna pärla. Särskilt med tanke på att jag gillar Christina Ricci. Och Wes Craven. Och varulvar.
martineden
2018-12-16
[rek. 1] Intre riktigt så usel som jag befarade, men filmen är en riktig röra. Manusmässigt verkar den inte riktigt veta vad den vill vara och mysteriekonstruktionen, "vem är det som är varulven", skjuts så mycket i bakgrunden att man inte alls bryr sig om detta moment, som borde vara den drivande narrativa motorn. Istället får vi följa syskonparet som upptäcker sina nya krafter och sinnen, efter att de blivit bitna. Det finns dock en del riktigt, riktigt bra scener, "garagescenen" till exempel som gör filmen sevärd även om filmen som helhet inte är helt lyckad. Effekterna är sådär, ibland ser det riktigt bra ut och CGI används på ett bra sätt andra gånger ser det riktigt uruselt ut. Tyvärr mynnar allt ut i löje med slutscenerna som underminerar hela filmens berättelse. En del riktigt bra scener, men misslyckad film. Sådär. 2.
fridenpaden
2017-12-23
Christina Ricci - ja tack. Cursed - nej tack.
Robkiller
2015-07-27
Varulvsfilm av Wes Craven... lite för barnvänligt för att bli intressant, men får duga för stunden.
Fläskkäft
2015-01-25
Har läst mycket negativt om denna film och det skulle dröja 10 år efter att den släpptes innan jag tog mig tid att se den. Craven och Williamson försöker upprepa succén med Scream genom att kopiera in konceptet i en varulvshistoria istället. Resultatet är faktiskt riktigt uselt. Har läst att original-idén till filmen slopades av producenterna och regissören och manusförfattaren fick börja om igen trots att dom redan hade börjat spela in filmen. Det påverkade ju givetvis Wes Cravens vision men han borde ärligt talat ha dragit sig ur istället för att smutsa ner sitt namn med denna dynga. Filmen känns konstigt klippt, det känns som det fattas viktiga bitar. Effekterna är pinsamma och skrattretande. Den där extremt enerverande Jessie Eisenberg, det är väl ingen skådis va?! Menlösare fjant får man leta efter. Ricci är söt men det hjälper inte. Mitt i alltihop serveras en fullständigt meningslös och icke trovärdig kärlekshistoria mellan Eisenbergs karaktär och en klasskompis. Funderade på att sätta en svag tvåa men idag är jag hård och betyget blir därefter.
Tatty
2014-01-17
Längesen man såg filmen. Första gången tyckte jag den var bra men nu tycker jag att den bara är okej och lite spännande. Joshua Jackson spelar rollen sådär och Christina Ricci är bra iaf.
Andreas_
2014-01-10
Ja detta är då inget att hurra över, utan tvärtom, det är så dåligt att man nästa gråter efter att man slösat bort 97 minuter av sitt liv på ren och skär dynga. Sen så vet jag att detta inte är ursprungsversionen så man ska inte klandra varken Wes Craven eller Kevin Williamson för detta praktfiasko. För båda började faktiskt göra en mer mörk och brutal varulvsrysare som var från 15 år och med många bra skådespelare och en helt annan handling, men enligt vad jag läst så ville filmbolaget ha en mer barnvänlig film och halvvägs in i inspelningen av originalet så var Craven tvungen att börja om med hela projektet så att den skulle passa 11 åringar istället. Så även Williamsons manus blev omskrivet och hela den suveräna uppsättningen av skådespelare som dom hade återkom aldrig, så dom fick ta in helt andra skådespelare i rollerna oxå, så vad som blev av en intressant skräck för vuxna blev istället ett praktfiasko för snorungarna eftersom filmbolaget trodde dom skulle tjäna mer pengar på det sättet. Men jag kan inte tänka mig att det gick vägen för detta är riktigt dåligt, även om Christina Ricci, Jesse Eisenberg och Milo Ventimiglia är helt okej här, men Joshua Jackson och övriga skådespelare är inget att hänga i granen. Detta är trist, segt, ospännande med skrattretande effekter och värdelöst manus, undvik till varje pris är mitt tips, och betyget slutar på en sänkt och begraven 1:a från mig.
Dutch
2013-12-30
Såg den på natten, jag somnade.
Heeliiaa
2013-03-09
Made no sense, at all. Seriöst, två timmar av ren skit.