2.7

Emperor

Efter den japanska kapitulationen i slutet av andra världskriget, är Gen Fellers uppgift att besluta om kejsaren Hirohito ska hängas som en krigsförbrytare. Hans beslut påverkas av hans strävan att hitta Aya, en utbytesstudent han träffade för några år sedan i USA.

Originaltitel Emperor
Regissör Peter Webber
Manus Vera Blasi, David Klass
Genre Drama, Krig, 2010-tal, Drama, Action, Äventyr
Skådespelare Matthew Fox, Tommy Lee Jones, Eriko Hatsune, Toshiyuki Nishida, Masayoshi Haneda, Kaori Momoi, Colin Moy, Masatoshi Nakamura, Masatô Ibu, Isao Natsuyagi, Takatarô Kataoka, Aaron Jackson (II), Nic Sampson, Shôhei Hino, Will Wallace

Rele
2016-12-31
Viktig film om Japans framtid efter kapitulation 1945. Kärlekshistorian gör inte filmen bättre, däremot duktiga skådespelare lyfter mitt betyg till en trea.
TimBuckley
2016-03-25
(rek 2a) Välgjord och berättansvärd historia om de första veckorna efter Japans kapitulation 1945, och frågan kring kejsar Hirohito. Tommy Lee Jones är för övrigt alltid bra. 3a.
Murvel48
2015-12-01
Välgjord film men det är svårt att engagera sig i vare sig utredningen eller kärlekshistorien.
ernils_l
2015-10-15
Är man insatt i historien så är den här filmen fullkomligt vedervärdig. Jag förstår inte var det gick så fel: de har perfekta skådespelare i alla historiskt intressant roller och de har budget nog att framställa det sönderbombade Tokyo på ett fantastiskt sätt, men istället väljer de att fokusera på en rent påhittad och fullkomligt orealistisk kärlekshistoria kring general Feller. Scenen mellan MacArthur och kejsaren är bra, i övrigt är det mesta av filmen skräp och nonsens. Tyvärr, det är en berättelse som verkligen borde skildras. För alla som tycker det här var intressant kan jag rekommendera John Dowers bok "Embracing Defeat". Sen förstår ni vilken berättelse ni har blivit lurade på.
amam
2015-09-20
Svag trea. Vet inte riktigt om kärlekshistorien och flashbacksen var helt nödvändiga men annars var det en intressant berättelse. Om man inte är intresserad av konceptet däremot så tror jag att det skulle vara en grymt trist film.
Bomkia
2015-08-01
Segt, lever mycket på att man gillar ämnet för filmen. 3-
Manko
2015-06-14
Emellanåt så känns det som man mest avhandlar händelser, men helt klart godkänd.
Florian1978
2015-04-18
Filmen gör ett bra försök att nyansera bilden om Japan under andra världskriget. Man får förstås ändå aldrig glömma att det var Japan som började kriget mot USA, men det var nog trots allt inte så enkelt som man från US-amerikanskt håll gärna ville framhålla under en lång tid. Och på så sätt fyller den här filmen (tillsammans med filmer som "Letters From Iwo Jima") en viktig lucka.
marleey
2015-03-30
Intressant story men tyvärr alldeles för segt och händelse fattigt. Sådana här militära rättegångsteman brukar vara långsamt berättade men det krävs en tät intrig för att man ska fastna. Tyvärr lyckas varken huvud- eller sidostory engagera. Mattehew Fox passar bra in i sin roll liksom Tommy Lee Jones, även fast han känns oinspirerad i rollen och mest gör en dag på jobbet.
Itake
2015-03-17
Säkert bättre i bokform men nu var den lite för seg.