4.2

Gudfadern del II

Coppolas uppföljare berättar två historier parallellt, dels fortsättningen men också om Don Corleones tidiga öden i New York.

Originaltitel The Godfather: Part II
Alternativ titel Gudfadern 2
Regissör Francis Ford Coppola
Manus Francis Ford Coppola, Mario Puzo
Genre Drama, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Al Pacino, Robert Duvall, Robert De Niro, Diane Keaton, Talia Shire, Bruno Kirby, G D Spradlin, John Cazale, Leopoldo Trieste, Lee Strasberg, Richard Bright, Joe Spinell, Marianna Hill, Michael V Gazzo, Gastone Moschin, Frank Sivero, Harry Dean Stanton, Tom Rosqui, Francesca De Sapio, Morgana King, Dominic Chianese, Troy Donahue, John Aprea, Abe Vigoda, Gianni Russo

Skapad 2019-12-19 av Orvar_Säfström
Varför är 99.9% av filmhistoriens alla uppföljare sämre än sina uppföljare, varför är 99.9% av filmhistoriens alla uppföljare ofta en blek kopia av sina föregångare? Pengar mina vänner, n...   Läs mer »

Skapad 2019-12-06 av BeforeYouDie
Gudfadern del II fortsätter berättelsen om familjen Corleone, den här gången med Michael Corleone som Don, ledaren. Men samtidigt som berättelsen om hans liv och hur han kämpar för att hålla i...   Läs mer »

latoya
2013-08-02
Bra film. En sak som jag dock saknade till skillnad från ettan var en huvudkaraktär jag verkligen kände för. Jag brydde mig mycket mer om Vito Corleone än Michael, jag förstod honom mycket bättre. Delarna med Vitos historia är väldigt bra gjorda och det passade bra att visa de båda historierna parallellt. Snyggt foto, bra skådespeleri och bra musik.
Rickard80
2013-06-24
Hade det inte varit för Vitos tillbakablickar, som jag känner mest fanns för att ge fansen från första filmen något mer, så hade filmen varit en fyra. Nu blev den mer utdragen än vad den hade kunnat vara. Hela hans inträdande hade dessutom ju ingenting med själva huvudstoryn att göra. (Nu har jag bara sett filmen en gång, så jag kan ha missat det.)
Grane
2013-06-16
Känner väl egentligen 4,5/5 men avrundar uppåt då 4 känns för lite. Skådespeleriet är magnifikt och de två parallella historierna är så jävla snyggt!
LordOlf
2013-05-04
Mästerligt! Allt är på topp Vad gäller manus, skådespeleri, karaktärsutveckling- u name it. Dock ska man va på rätt humör för såna här filmer då de är lååånga och för de oinvigda säkert ganska sega.
bryngel
2013-03-03
Fenomenalt skådespel av Duvall, Pacino och DeNiro. Strålande manus, suverän musik och så jäkla bra sammansatt att jag vil gråta en skvätt av ren beundran.
Kosmoskorven
2013-03-01
Skådespeleriet är ju makalöst bra, dessvärre är jag inget fan av maffioso-filmer. Sen är den lång. Tråkigt och utdraget lång.
Mikael602
2013-02-17
Gudfadern trilogin är, i sig, mästerverk. Men det är inga filmer som jag kan ge högsta betyg för dom är ganska tråkiga och långdragna. Jag gillar gangster-temat, men vill helst se lite mer fart i handlingen.
Sznax
2013-01-22
Får nu erkänna att tvåan faktiskt är bättre än ettan (om än bara lite). Filmen saknar topparna från första, men håller en jämnare kvalitet. Manuset är ruskigt starkt och karaktärerna helt fantastiska. Pacino är gudomlig och hela uppbackningen (Cazale, Keaton, Duvall, Strasberg m.fl.) är nästan lika bra de. Återblickarna fungerar riktigt bra. Betyg 9.6
Berniey
2013-01-15
Betydligt bättre än ettan om än något rörig men mycket bra!
Ojhda
2013-01-10
Det är gudfadern, det är mästerliga filmer både ettan och tvåan. Ger denna en femma dock en rätt svag femma, den har inte samma sköna stämning som ettan, liknar mer en vanlig gangster rulle, men det vägs upp av de intressanta inslagen av att få se hur Vito "kom till" samt skådespeleriet, stor eloge till Robert De Niro som kör hela grejen på Italienska! Al Pacino är också minst lika bra som i ettan, shit vilket skådespeleri, få som kan få till "psycho blicken" som honom!