Hjärter Knekt

Anders Canitz, löjtnant på övergångsstat, tillhörande en förmögen bergslagsfamilj, avskyr arbete och ägnar sig på heltid åt kvinnor och hästar. På några år har han förslösat sitt arv. Obetalda räkningar hopar sig i östermalmsvåningen och hans hushållerska, som tvingas se den ena flickan efter den andra passera Anders" sängkammare, har inte fått ut någon lön på månader. För att stärka sin ekonomi försöker han få systern Elisabeth att satsa pengar i ett bruksprojekt.

Originaltitel Hjärter Knekt
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman, Lasse Swärd
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Hasse Ekman, Margaretha Fahlén, Hans Strååt, Eva Dahlbeck, Holger Löwenadler, Gertrud Fridh, Åke Fridell, Dagmar Ebbesen, Hjördis Petterson, Ingrid Thulin

Dele
2023-03-18
Jag blir glad av Hasse Ekmans filmer. Även om det inte alltid är stabilt högt så finns, i det jag har sett hittills, innehåll med substans, njutbart rappa dialoger, bra skådespeleri och fint foto.
Strongbow
2018-11-27
Underhållande på hög nivå. Svag fyra.
Nalleman
2018-11-13
Jodå den duger som en stunds underhållning.
Raimo_1985
2018-08-21
Vet inte om det finns någon jämnare gjort hur många filmer som helst-regissör än Hasse Ekman. Här visar han dessutom återigen att han är mästerlig på att spela sliskiga skitstövlar.
Tonti
2017-05-25
Snyggt foto och precis som i samtliga Ekmanfilmer jag sett på senaste tiden känns det sexuellt frispråkigt för sin tid. Roande med ett tilltagande mörker, men den hamnar inte mer än i mittenfåran av Hasses alster.
2017-01-16
Tack vare humorn tycker jag att det är en av Ekmans bättre filmer. En svag trea.
goeran
2017-01-15
Hasse Ekmans Hjärter knekt från 1950 hör väl inte till hans främsta filmer men man får ändå en stunds god förströelse.
Albion
2017-01-11
En stor överraskning måste jag säga. Min 32;a Ekman-film och det är en fröjd att fortfarande bli så här positivt överraskad. Det är en speciell ton, fräck och vågad. Hasse driver ganska brutalt med samtidens tillrättalagda salongsmanér och artiga jargonger på ett sätt som både förvånar men också känns uppmuntrande friskt. En underbar kavalkad av härliga skådespelare gör inte saken sämre. Storyn är också bra balanserad och håller ovanligt bra för att vara en svensk film från denna tiden och det bevisar ytterligare att det var åren just kring 1950 som var Hasses absoluta storhet. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
Memmem
2017-01-09
Bra drama med rapp och elegant dialog! Detta drama bygger på Sven Stolpes roman "Världen utan nåd" och har överförts till en film om Löjtnant Anders Canitz (Hasse Ekman), arvtagare med tre intressen: kvinnor, hästar och vrålåk. På tio år förslösar han sitt stora arv, och börjar få skulder och inse sanningar. Fartfyllt drama med överraskningar och rapp och fräck dialog efter ett välskrivet manus. Fotograferat i eleganta miljöer, såsom bostäder, förortsvillor, herrgårdar och ett omgjort "Brända tomten" i Stockholms Gamla Stan, som fick föreställa ett slitet Paris med bland annat "Café de la Belle époque". Väl spelat av skickliga skådespelare, framför allt Hasse Ekman själv. Följsam musik. Betyg: 4-
KimEkberg
2016-12-19
Syrlig och ibland ganska raffinerad, och än en gån urusel dvd-version i Hasseboxen. Förstår inte hur ekmansällskapet kan godkänna något sådant? speciellt inte när Tv har en prima print av samma film.