3.8

Infernal Affairs

Ming är en triadmedlem som jobbar under täckmantel hos polisen, och hela tiden ger information till triaden. Yan är en polis som jobbar under täckmantel nere hos triadmedlemmerna. Dom lever nu parallella liv och frågar sig om det är värt att leva sina liv där de inte hör hemma. Och snart märker både polisen och triaderna att de har en mullvad i sin respektive organisation.

Originaltitel Wu jian dao
Alternativ titel Mou gaan dou
Regissör Alan Mak Siu-fai, Andrew Lau Wai-keung
Manus Felix Chong, Alan Mak Siu-fai
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Tony Leung Chiu-wai, Kelly Chen, Andy Lau, Eric Tsang, Anthony Wong Chau-sang, Sammi Cheng, Chapman To, Elva Hsiao, Lam Ka-tung, Berg Ng Ting-yip
Filmnummer 12072

Skapad 2019-12-21 av tennis
En polis som egentligen är en gangster, och en gangster som egentligen är polis. Förvirrande? Kanske till en början, men detta är upptakten till Mak Siu-fais och Andrew Lau Wai-keungs kritikerhyl...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av BeforeYouDie
Mou Gaan Dou, eller Infernal Affairs som blev dess internationella titel, handlar om Chen som blir tagen från polisutbildningen för att sättas undercover i brottslighetens centrum. Samtidigt har ga...   Läs mer »

Tolkana
2013-05-27
Bättre än The Departed, just eftersom slutet är bättre och HK har mer stämning i sig, sen är det som någon tidigare sagt nödvändigt att lära sig kinesiska för att förstå djupet i den här filmen.
kakbakarn
2013-04-23
Kongenial story och bra spänning, men också lite rörig under första halvan och onödigt sentimental i många lägen (hong kong-pop är nog inte min grej alltså). Hade jag inte redan sett Scorseses remake hade jag nog satt en fyra i glädjeruset; nu känns det som en snyggt upplagd thriller som inte ger alltför mycket mersmak när allt är över. Ändå stark trea.
bryngel
2013-03-03
Kan inte komma på något negativt med filmen, förutom att jag gärna suttit kvar en stund till. En njutning att se så välkomponerad film med starka skådespelare och väl sammansatt historia. Briljant.

2013-02-09
kul film, kule skådiser. +4
Bumsi
2013-02-07
Den skjuter inte långt från femman. Ett otroligt välskrivet manus med rätt tempo genom hela filmen.
MrsSmiths
2012-12-27
Man kan se att Christopher Doyle har haft en finger med. Underbart foto.
Jas
2012-12-11
Grymt bra men med några mindre smidiga passager som tar ner det från femman till fyra. Grymma skådespelarinsatser med, framförallt Tony Leung. Knyter ihop säcken fint på slutet, lämnade mig sittandes med en liten tår i ögat ;)
paninaro
2012-12-01
En nära på fulländad katt- och råttalek med konstant psykologisk nerv och ett starkt bildspråk. Många scener är helt fantastiska, speciellt de där man verkligen känner hur det psykologiska övertaget skiftar. Bra skådespelare också. Bitvis är det dock lite rörigt och det tar ett tag innan karaktärerna "sätter sig".
JimCarrey
2012-11-12
Betydligt bättre än the departed.
lottes
2012-09-15
Har skådisarna sina egna namn förresten? Wong, Lau, Sammi?