2.7

Magnetisörens femte vinter

Baserad på Per Olov Enquist roman. Den danske magnetisören och läkaren Friedrich Meisner anländer till en liten stad i norra Sverige 1819. Efter att ha framgångsrikt botat en ung kvinna gör Meisner ett besök hos doktor Selander och påstår att han kan göra hans blinda dotter seende igen.

Originaltitel Magnetisörens femte vinter
Regissör Morten Henriksen
Manus Jonas Cornell, Morten Henriksen, Per Olov Enquist
Genre Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Stina Ekblad, Erland Josephson, Johanna Sällström, Björn Granath, Ole Lemmeke, Gard B Eidsvold, Malin Cederblad, Robert Skjærstad

Galivan
2016-12-13
Ganska okej, men kunde inte köpa premissen omkring magnetisören och hans metoder.
Hypostas
2015-03-21
En ganska mysig film om placeboeffekter, med en otroligt vacker Johanna Sällström. Hon är som en ängel i den här filmen.
Bankoofer
2011-12-31
förstod mig inte på filmen tyvärr. tyckt den var störande mest.
Ninonette
2010-09-26
Å, den enda filmen - så vitt jag vet - som gjorts av något verk av den fantastiske PO. Blir nyfiken på denna, trots filmtipsets uträknade tvåa och att man av för mig oförklarliga skäl flyttat handlingen framåt i tiden.
HerrArne
2007-06-22
Ambitiöst men platt försök att göra film av Enquist roman, men Lassgård är bra.
kennert
2007-05-06
Rolf Lassgård mycket bra,även Johanna Sällström överraskar.
lucius
2007-05-01
Den var ok. Störde mig lite på det allt för gula ljuset som användes alltför oftast men i övrigt var det ganska fint ljus. Det var också lite störigt att inga norrlländska skådisar var castade. Det känns alltid lite löjligt med alla dom där filmerna med en massa stockholmare mitt ute i obygden som ska föreställa att ha bott där i hela sitt liv.
Pertinax
2006-12-12
Stör mig på henne...
Eikei
2006-11-22
Johanna Sällström är iallafall naken i filmen. :P
Martinez
2005-09-05
Stimulerar tankarna. Är det rätt eller fel av att ljuga och bedra om man gör det för andras bästa? Intressant om hur kropp och själ påverkar varandra.