3.4

Paterson

Paterson är busschaufför i staden Paterson, New Jersey. Varje dag kör han sin dagliga rutt under vilken han observerar staden när den flimrar förbi genom vindrutan och lyssnar samtidigt på fragment av passagerarnas konversationer, han skriver poesi i en anteckningsbok, han går ut med sin tjejs egensinniga engelska bulldogg Marvin, han stannar till vid samma bar och dricker exakt en öl, han går hem till sin fru Laura. Lauras liv är raka motsatsen, den är under konstant förändring. Hon har nya drömmar varje dag. Paterson älskar Laura och hon älskar honom. Han stöder hennes konstanta flöde av nya idéer och hon uppmuntrar hans skapande av poesi. Vore det inte för Marvin skulle deras liv ha fortsatt gå sin gilla gång.

Originaltitel Paterson
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Adam Driver, Golshifteh Farahani, Barry Shabaka Henley, William Jackson Harper, Chasten Harmon, Rizwan Manji, Masatoshi Nagase, Sterling Jerins, Method Man, Brian McCarthy (I), Frank Harts, Kara Hayward, Jared Gilman, Johnnie Mae

haajen
2017-12-23
Rätt underbar liten film, varm och skön att sjunka in i. Inga stora åthävor behövs för att fånga en. Små detaljer som en själv får upptäcka allteftersom - gillar skarpt.
Hengman
2017-12-03
Lågmält och trevligt.
ilgoga
2017-11-29
Stämningen med musiken och det nästan surrealistiska lugnet. En underbar liten upplevelse.
2017-10-13
Jag är svag för Jim Jarmusch det är bara att erkänna och här visar han ännu en gång sin enorma förmåga, här att göra en trivial vardag till intressant. Busschaufförens vardag som spelas helt fantastiskt och passande av Adam Driver, det är upprepningar med små nyanser. En man med små gester som ändå visar så mycket., hans förhållande med sin fru som är raka motsatsen och inte att förglömma den charmiga Marvin som nästan stal föreställningen.Många skratt blev det, en rätt enkel humor som inte är att förakta.
Doddedronten
2017-09-27
Rar, zeninspirerad, lågmäld, humoristisk, långsam hyllning till vår Sisyfosvardag. Krypande spänning; ska något (hos Paterson) explodera?
Metheuz
2017-09-03
Som vi har väntat, äntligen har det gjorts en filmatisering av spelet Bus Simulator 12! Passar perfekt till den som vill tillägna två timmar till en film nästan helt utan handling och fylld med upprepande fånig poesi.
asasae
2017-08-14
Ett makligt tempo och inte My cup of Tea! Om jag gett den en timme, hade något hänt... eller hade samma poesi fortfarande upprepats som i de första tjugo minutrarna?!
#54
2017-07-02
En intim liten film utan udd.

2017-05-27
Mycket bra dramafilm! Fin, poetisk och bra skådespeleri.
Rollf
2017-05-25
Så modigt att göra en sån här film. kontemplativ. Poetisk, Kärleksfull. ingenting hände kan man tycka. O, vad jag satt där och hoppades att "ingenting" skulle hända och oroade mig för att någonting skulle hända. Det ryms ju ett helt universum i det där som "aldrig händer". Låter flummigt kanske men filmen gjorde mig lite rikare och rörd. 5 poäng