The Swan

Två mobbare trakasserar en liten, men intelligent, fågelentusiastisk pojke.

Originaltitel The Swan
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson, Roald Dahl
Genre Drama, Kortfilm
Skådespelare Rupert Friend, Asa Jennings, Ralph Fiennes

HerrNenne
2024-03-10
Jaha, det här var ju inte så kul att se på.
2024-01-17
Det här var nog den av de fyra kortfilmerna som jag uppskattade bäst, och här finns det nog också ett slags djup och allvar i botten också. Där de andra filmerna var ganska putslustiga känns den här mest sorgsen och tragisk. Vilket fungerar bra, enligt mig. En historia som lämnade mig ganska berörd. Egentligen kanske Wes borde ha lagt krutet på denna och slopat resten.
Rune2000
2023-11-11
En av de fyra kortfilmer som Wes Anderson skapade utifrån Roald Dahls verk. Personligen hade jag föredragit att se dessa kortfilmer i form av en långfilm med fyra delar, ungefär som The French Dispatch. För mig var The Swan en av de svagare kortfilmer som lyckas att förmedla budskapet men saknar en spännande intrig för att göra mig engagerad, som åskådare.
djonipony
2023-10-07
När jag såg Henry Sugar tänkte jag att den var skum, märkligt sätt att göra den på, varesig rolig, spännande, intressant, eller något annat. När jag såg Ratcatcher tänkte jag "Vad fan är det här för skit?". Nu börjar jag bli mer uppgiven än lack. Fattar nu att alla de här fyra är gjorda på det här skumma sättet och ingen av dem är rolig eller får en att känna starkt på något annat sätt heller. EN kul grej här: när berättaren beskriver ett gevärsskott och killen med bössan med munnen härmar ett skottljud. That's it. Snygg som de andra men vad är syftet med dessa egentligen? Genuint nyfiken. Tror Wes att detta är kul, eller ska det hamna i någon annan genre? Lite intressant trivia i eftertexterna att Dahl hade idén i bakhuvudet i trettio år innan han gjorde story av den.