3.9

Ärans väg

En omöjlig attack under första världskriget avbryts av de få överlevande soldaterna. Deras överordnade förstår inte situationen, utan vill statuera ett exempel, men soldaterna försvaras av sin modige regementschef.
Baserad på romanen "Paths of Glory" av Humphrey Cobb från år 1935.

Originaltitel Paths of Glory
Alternativ titel Helvetesbataljonen
Regissör Stanley Kubrick
Manus Stanley Kubrick, Calder Willingham, Jim Thompson
Genre Drama, Krig, 50-tal
Skådespelare Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, George Macready, Wayne Morris, Richard Anderson, Joe Turkel, Christiane Kubrick, Jerry Hausner, Peter Capell, Emile Meyer, Bert Freed, Kem Dibbs, Timothy Carey

Skapad 2019-12-18 av ea1234
Ärans väg är en antikrigsfilm i högsta klass av mästaren själv Stanley Kubrick. Han har med denna film upprört fransmännen till den grad att filmen förbjöds i landet. Filmen hade även probl...   Läs mer »

fisk0
2024-03-17
Lite synd att en film om franska soldater under första världskriget är på engelska, även om jag uppskattar att de inte försöker sig på några fåniga dialekter. Kändes väldigt fel att de tidigt slänger in en ordvits om Mouse och Mauser, två ord som inte är lika varandra på franska. Över lag ändå en stark tidig Kubrick-film, några skådespelare spelar över en del, men mycket av dialogen är välskriven, fotot, ljudläggningen och musiken är fantastisk och en väldigt stark avslutning drar betyget snubblande nära fyran. För stunden känns ändå en stark trea mer rätt.
darkmist82
2024-01-25
"Ärans väg" kan ses lite som Stanley Kubricks stora genombrott som regissör, den skulle också leda honom till sina större produktioner och sina mera personliga projekt. Kirk Douglas spelar här en av sina större roller och resten av ensemblen gör ett utmärkt arbete. Handlingen tar sig an kriget på ett unikt sätt för sin tid och även om större delen av handlingen är mest dialog så blir det aldrig tråkigt. Musiken funkar och Stanley Kubrick visar här att han nu tagit det stora steget att bli den storhet som vi kommer att minnas honom för.
Starkbröl
2022-11-04
Patosladdad så det rinner över och dränker allt omkring sig. Dessutom dåliga klippningar/scenövergångar. Jag är förvånad över att så många hyllar denna film, som både är bombastisk och övertydlig, nästan propagandistisk i sitt tilltal, med ett budskap som verkar riktat till lågstadieelever på sin första teaterföreställning. Närapå ett pekoral faktiskt. Kirken är förvisso bra. Stark tvåa/svag trea. Ett stort antal äldre kommentarer är helt absurda, som om de inte ens sett filmen utan bara försöker komma på sätt att hylla namnet "Kubrick".
Visse93
2020-11-12
Mycket spännande och välgjord film som utspelar sig under första världskriget. En svag fyra!
hsimpson
2019-12-25
Över förväntan, och kanske Kubricks näst bästa film (efter The Killing - när 50-talet slutat hade Kubrick blivit kass). Den här filmen bjuder på snygga kameraåkningar i skyttegravarna, och ett finfint skådespeleri från Douglas. Men det finns även sämre insatser, och alltför många intressanta aspekter hastas förbi. Kubrick hade gärna fått dra ut lite längre på vissa scener. Stark trea, nära fyran.
karlmats
2019-05-25
Kubrick vet allt hur man snickrar ihop filmer som osar kvalitet. I Paths of Glory får vi se en mångfacetterad skildring av krig, dels som ett rent helvete, men dels också som en korrumperande kraft som sätter vanliga människor i ovanliga situationer som påverkar dem på olika sätt. Fördömandet finns där, men det är inte uttryckligen, utan det impliceras på samma sätt som befälen inte uttryckligen ger order om att offra soldaterna på krigets altare för personlig ära och berömmelse. Skådespeleriet är utsökt, Kirk Douglas förtjänar allt beröm han kan få, men både Macready och Menjou lyfter denna film några snäpp också. Bra manus skapar komplexa karaktärer och här finns det gott om personer vars ambitioner och vägval är fullt förståeliga även om man inte alltid håller med dem. Det finns inga lätta vägval i krig, men det här var en fascinerande resa som utforskar dem samtidigt som krigsscenerna visar hur med emfas hur meningslöst allt är. Slutscenen sitter som en smäck också. En film som redan har växt på mig i efterhand, den stannar på en stabil 3a i det här läget, men den lär bara åldras med värdighet sin mogna ålder till trots och jag vill gärna se om den nån gång för vidare utvärdering.
mattarello
2017-03-26
Fenomenal! Borde ses av alla då den visar krigs meningslöshet; det finns inget hjältemod bara elände och misär.
Dream
2016-07-29
En riktigt bra film trots att den är så gammal! Ifall den redigerats och fått färg, så hade nog dem flesta trott att filmen var inspelad i nutid.
2016-06-05
Kirk Douglas gör mycket för att hålla upp moralen i denna gedigna film, otrolig stil och klass på detta komplicerade dilemma, som egentligen inte behövde vara så komplicerat om människor släppte på sin prestige. Här får man fram hur i olika banor människor tänker och ibland mötas de ej, och att krig är ett helvete som många fått genomlida.
InzZzomnia
2016-05-28
Alldeles för kort för att den ska få ordentligt fäste.