2.3

Fred Claus

Fred Claus är jultomtens bror och totala motsats. Efter att ha vuxit upp i helgonlika Nicks skugga har Fred blivit en surpuppa som tappat tron på julen. En magisk decemberdag flyger Fred norrut och upptäcker att Nick är i knipa eftersom en effektivitetsexpert har bestämt sig för att lägga ned julen för gott.

Originaltitel Fred Claus
Regissör David Dobkin
Manus Dan Fogelman
Genre Komedi, Familjefilm, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Vince Vaughn, Paul Giamatti, Miranda Richardson, John Michael Higgins, Rachel Weisz, Elizabeth Banks, Kevin Spacey, Kathy Bates, Trevor Peacock, Ludacris, Bobb'e J Thompson, Jeremy Swift, Elizabeth Berrington, Rio Hackford, Liam James, Theo Stevenson

2016-11-14
En av de bättre filmerna som Vince Vaughn medverkat i. Det är inte ofta han gör bra ifrån sig men här gör han faktiskt det. Filmen är både rolig och underhållande och musiken är bra.
AlbinWesley
2015-12-19
En helt ok julfilm, men tycker man skulle kunna önska mer av så mycket stora namn bland skådespelarna...
MinotaurKing
2015-12-07
bra film.
kalis89
2015-11-20
Jag skiljernog mig från mängden då jag faktiskt tycker filmen är väldigt mysig och stämningsfull precis som en julfilm ska vara. Det är ju klart inget mästerverk men det hade jag inte i tankarna då jag startade filmen heller.
2014-12-30
Min förkunskap var att i huvudrollen fanns att finna Vince Vaughn och Paul Giamatti. Detta räckte så långt för mig för att vilja ge filmen en chans. Att jag sedan under filmens gång fick härliga överraskningar i form av skådisar som Miranda Richardson, Rachel Weisz, Kathy Bates, Kevin Spacey, Elisabeth Banks, John Michael Higgins m.fl. i biroller var extra bonusar. Storyn är fräsch och underhållande men tyvärr är denna film även inriktad för barn vilket gör en del scener lite väl fåniga. 3+
Zebulonm
2014-12-27
inte värst.....
mazquara
2014-08-17
den grymma casten höjer en annars medelmåttig film
Lotso
2014-06-29
Detta var mestadels en smörja och Vince Vaughn gjorde inte filmen bra på något sätt om något gjorde han den värre. Jag gillade fåtal scener men de var riktigt bra scener jag ser den också mer som en vuxenfilm än en barnfilm då där är många skämt som barn inte lär förstå och i det stora hela så lär de första 20 minuterna tråka barnet. En ok film antar jag men då är jag väldigt generös.
vonadel
2013-12-22
Denna spelade jag in förra julen, men hann inte se den innan jul då, och efter jul är det ju inge kul. Nu blev det dock av, och den levererade väl ungefär som förväntat, t o m lite mer faktiskt. I stort är det en klassiskt smörig amerikansk julfilm, dock gör alla bra skådisar att den höjer. Paul Giamatti är en av mina absoluta favorit-skådisar, och t o m i rollen som Jultomten gör han bra ifrån sig! 6/10
NoWireHangers
2013-12-20
Jag hade låga förväntningar men det visade sig vara en trevlig julfilm. Bra grundidé och inte alltför (men ändå till viss del, stundvis) sötsliskigt. Stabil trea.