3.5

Gunbuster: Aim for the Top!

Tecknad miniserie i 6 episoder, om den unga flickan Noriko som drömmer om att få skydda Jorden tillsammans med plutonen Earth Space Force, precis som hennes legendariske fader gjorde tills han försvann spårlöst ute i rymden.

Originaltitel Top o Nerae!
Regissör Hideaki Anno
Manus Hideaki Anno, Toshio Okada
Genre Drama, Anime, Mini-serie, Science Fiction, Animerad, Action, 80-tal
Skådespelare Noriko Hidaka (röst), Rei Sakuma (röst), Norio Wakamoto (röst), Maria Kawamura (röst)

pampj
2015-04-27
Den stora behållningen ligger i kvalitén på animationen och de underbara stridsscenerna. Utöver det så är användningen av tidsdilation trevlig och slutet fint och något hjärtskärande. Huvudpersonens, Norikos, röst håller toppklass! Fantastiskt duktig på att skrika namnen på alla attacker. Man bör älska jätterobotar för att se den.
Hypostas
2014-07-17
Ganska fånig underhållning, som riktar sig till tonårspojkar. Svag tvåa.
beyonder
2012-01-12
Har precis sett klart filmen, har inte kunnat få tag på OVAn ännu. Skakar och känner mig fulländad, så som jag brukar känna mig när jag sett något så stort som detta.
amam
2011-12-28
Massor med klichéer från den eran i den här filmen. En dramakomedi från mechagenren i anime men den funkar inte alls helt ut. Känns som en film man borde ha sett på åttiotalet och som förskönats av nostalgins glimmer.
TasnuArakun
2010-03-22
Fånig handling och störiga karaktärer.
snowman01
2007-07-18
En animeklassiker, en av de första jag köpte på VHS och har sett om MÅNGA gånger
Fuze
2006-05-16
Första avsnittet är väldigt halvdant, men när man väl tagit sig igenom det blir serien så mycket bättre. Striderna är väldigt spännande, men styrkan ligger i att man bryr sig om vad som händer med karaktärerna. Skaparna förtjänar även ett stort plus i kanten för att fysiken faktiskt är relativt realistisk. Gunbuster kan varmt rekommenderas, och detta kommer från någon som annars avskyr nästan allt vad mecha-anime heter!
Hangaround
2006-05-16
Ett lysande förspel inför vad Anno senare skulle göra med Neon Genesis Evangelion. Trots att Gunbuster är präglad av sitt årtionde, och att den ibland faller in i billiga trivialiteter, har den ett otroligt känslodjup, helt unikt sin tid. Den är inte som man först tänkt sig den, och mycket mer lik just Neon Genesis, än andra mecha-animer så som exempelvis Gundam. Anno visar redan här att han har potentialen att bli en verkligt unik regissör.
LenWidleheyt
2006-02-06
Mums! Nästan femma. Annos första riktiga verk och Gainax första klassiker. Flera element i Gunbuster känns igen från Annos mästerverk Neon Genesis Evangelion, framförallt tendensen hos historien att ta helt hisnande och avgörande proportioner. Glöm inte kolla in uppföljaren Gunbuster 2 (Die Buster) som precis håller på att släppas! den är inte regisserad av Anno, dock, utan Tsurumaki, mannen bakom FLCL!