Alla kommentarer avhampushoney

Intolerance2013-09-15
Absolut mästerverk! Strejkscenen var fantastiskt gjord. Man ser att Eisenstein och Sovjet-montage hämtad mycket från Griffith.

Nationens födelse2013-09-14
Jag vet inte vad Griffith förväntade sig, men jag hurrade i alla fall när slavägaren sattes i bojor. En bisarrt blandad dryck av genialisk filmteknik, anti-krig, och vedervärdiga åsikter som får en att förundras.

Nationens födelse2013-09-10
Har sin plats i filmhistorien, naturligtvis. Har ett anti-krig budskap som jag inte visste om innan jag såg den.

King of Comedy2013-09-08
Scorsese skär genom kändishysterin med en kirurgs precision; han tappar aldrig bollen, utan förmedlar Ruperts sköra älskvärdhet samtidigt som han visar att han totalt tappat all rimlighet.

Monsieur Verdoux2013-09-07
Briljant kolsvart satir. Inte mycket till övers för godhet här, men Chaplin fångar kalla kriget innan det ens riktigt börjat. Solklar femma.

Far From Heaven2013-09-06
Finstämt och mångfacetterad; revisionism om 50-talet som säger mer om 50-talet än filmer gjorda då.

Comandante2013-01-22
Jag tycker definitivt inte Castro är tokig, efter så många mordförsök och coup-försök från USA kan man ju förstå varför han är paranoid; däremot håller jag med om att Stone målar ett allt för okritiskt porträtt. Castro är en hjälte, och en ovanlig man; dock, som många 1900-tals vänsteridealister har han gjort en hel del hemska handlingar. Cuba har relativt bra hälsovård och skolor, men frågan är om den repression han håller över Cuba är befogad? Jag är tveksam själv, även om jag tycker om Castro.

South of the Border2013-01-22
Stort fan av Chávez; men även jag tyckte det blev lite väl lismande. Chavez är modig och stark nog att klara av lite motstånd av Stone också, inte bara beröm, även om det mesta kommendanten har åstadkommit är bra, så finns det problem, han är ju inte mer än människa, och Latin Amerika är inte direkt den lättaste kontinenten att förändra politiskt.

Palme2013-01-02
Väldigt bra; inte mer förljugen än politiska dokumentärer generellt är; ger dock ett smått okritiskt porträtt av Palme.

Alla mår bra2012-12-25
Väldigt bra, nyanserat och rörande om familjära illusioner; de surrealistiska "drömscenerna" blev lite barrocka ibland.

Skyfall2012-12-07
Bond besviker inte; imperialistisk apologia som vanligt. Dock gör Mendes och fotografen Deakins något som är väldigt vackert att titta på. CIA/MI6 glorifiering med socker på.

Äta sova dö2012-11-13
Ovanligt bra för att vara Svensk. Har en touch av brittisk och frank socialrealism.

Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media2012-11-13
Mer en femma för Chomsky än filmen i sig.

Office Space2012-11-11
klockren

Magnolia2012-10-20
PTA har kopplat en jetmotor till en trång och trasig folkabuss som kör en hel skara udda karaktärer till himlen eller helvetet, utan förare... ändå går det som på räls, hur fan lyckats han? Första gången tyckte jag som Moll, men andra gången är det ingen snacka om att detta är en femma. Klar höjning

Mannen från Le Havre2012-07-08
Mikka och Jannebanan, om ni tror att människor alltid agerar "logiskt" eller kan förklara varför de handlar som de handlar så har ni ganska torftig syn på det mänskliga tillståndet.

Den stora illusionen2012-06-04
Utan tvekan en av de bästa krigsfilmer jag sett, den enda filmen som inte kan anklagas för att glorifiera krig, då det inte är en enda våldsam scen. Filmen visar en otroligt djup sanning om första världskriget då klass och ras spelar en större roll än nationalitet.

The Fog of War2012-06-04
Intressant från ett historiskt perspektiv samt att höra hur en person som McNamara resonerar. Han kommer ihåg väldigt väl de bra saker han gjorde för Ford, men har glömt vem som auktoriserade Agent Orange? Hm... Han är för slug för att lita på. Filmen säger nästan ingenting om Vietnam-kriget egentligen, och som insikt till MacNamara liknar det vilket politiskt presskonferens som helst, MN vet hur man bluffar och spelar i politik, samt hur man fejkar ärlighet. Välgjord, men i slutändan intetsägande i "komplexitetens" namn.

Turinhästen2012-04-23
Lika vackert som alltid Tarr. Starka filosofiska krafter som driver storyn framat. Tarr 'a'r lika anti-underhallande som vanligt, och jag f'o'rv'a'ntade mig inget annat, men tycker inte riktigt att den har samma slagkraft som hans fr'a'msta verk.

Hemligheten i deras ögon2012-03-14
Starkt hantverk, otroligt sp'a'nnande och v'a'lspelad. Slutet k'a'ndes lite krystat, som om de famlade efter en po'a'ng. Sj'a'lva bildspraket var lite vardagligt ocksa, men annars kan jag inte klaga pa mycket, satt som pa nalar hela filmen igenom

Paradisets barn2012-03-11
Som en filmad Victor Hugo roman, lite väl mycket dialog för min smak. Längden är inget problem

Föräldrarna2012-03-02
Jag trodde då aldrig att någon som kallar sig Ben_Dover skulle uppskatta Ozu så pass mycket... lev och lär som de säger

Ett löfte2012-02-25
hur kan man vara så tonsäker som Dardenne-bröderna?

På västfronten intet nytt2012-02-23
Otroliga scener, specifikt nere i skyttegravarna. Svagt skådespeleri dock

Hålet2012-02-19
Långt ifrån Bresson's dödsdömd

Margin Call2012-02-15
Bra skådespel och välgjord, ingen höjdare dock

Je rentre à la maison2012-02-06
Vapahtaja det här är en jävla portugisisk film

Inception2012-02-02
Ett stycke kiosk-filosofi liknande Matrix. En film med noll insikt om hur subjektivitet, minnet och drömmar fungerar. Se en film som Waking Life eller Eternal Sunshine om ni vill ha den upplevelsen. Där dessa filmer visar skörheten och den fragmenterade naturen av det mänskliga medvetandet gör Inception medvetandet till ett rörigt spektakel. Hela konceptet känns som en avancerad manöver för att täcka de vattenpölsdjupa karaktärerna. Nolan är som en övergödd, irriterande, men halvbegåvad unge som i 2 ½ timmar försöker övertyga en om vilket geni han är. "SER NI HUR INTELLIGENT & DJUP JAG ÄR!??" Nej du är inte Kubrick. Nolan verkar också vara inkapabel att förstå innebörden av "less is more".

Prästmans dagbok2012-01-29
Njae, Bressons stil som jag älskar så mycket har inte riktigt blommat här. Intressanta teman som Bresson utforskare bättre i senare filmer enligt mig. För mycket dialog för att vara Bresson, ingen särskilt intressant ljudbild, vilket annars är Bressons esse.

Nader och Simin - en separation2012-01-28
Helt otrolig, om all iransk film är så här bra så har jag verklien en massa att se fram emot. Totalt mänsklig, äkta karaktärer

Nästa sida »