Alla kommentarer avTonti

Paris, Texas2020-08-06
Knäppt att jag inte sett denna tidigare. Börjar ju riktigt bra, och färgfotot skulle jag vilja kalla helt otroligt. Kompositioner värdiga Hopper. Men sedermera överraskande konventionellt, med lite bristfällig dialog, fast fina karaktärer.

Weekend2020-08-06
Ganska mäktigt slut.

Exfrun2020-07-29
Rätt kylig, men ganska bra.

Storstadens marodörer2020-07-28
En smula lam tycker jag nog. Lite väl obegriplig karaktärspsykologi.

Fiket2020-07-28
Grabbig, men mysig. Mest av allt ett tillstånd.

Främlingars tröst2020-07-26
Gillade Venedigstämningen. Kunde mynnat ut i nåt mer intressant men jag är nöjd.

Oasis2020-07-26
Stundtals bra, stundtals inte fullt lika. Inte i närheten av Bränd.

En stol är ledig2020-07-23
Stark inledning, och bra cast. Underhållande. Predikar en slags upplyst, mänsklig kapitalism på ett sätt som minner om Capra. Fast med lite fler gråzoner.

Natten vid vägkorsningen2020-07-22
En ganska märklig film, där det inte sällan är genuint svårt att förstå vad som händer, vem som är vem, och varför. En del stämningsfulla bilder förstås, men är nog Renoirs svagaste 30-talsfilm.

En natt i New York2020-07-19
Fin 80-talare, en av Scorceses mer överraskande rullar.

Rätten att älska2020-07-14
Lite charmig förstås.

Storm över Washington2020-07-12
Franchot Tone for President!

Sink or Swim2020-07-11
Kämpefin skildring av regissörens relation till sin pappa. Dokumentär biografi med strukturalistisk form.

Terror i Texas2020-07-06
Sterling Hayden gör den rättrådiga svensken med den äran, och finalen är svårförglömlig.

Det är aldrig för sent2020-07-06
Ganska ambitiös, och fotot är fint och oväntat rörligt. I vissa scener närmar filmen sig verkligen något intressant. Men tyvärr får man stå ut men en del präktighet och väldigt ojämn personregi.

Barnförbjudet2020-07-01
Riktigt stark. Älskade sekvenserna på dagis.

Åh, en sån karl2020-06-21
Fyndig och överraskande ofta genuint rolig.

The Power of Kangwon Province2020-06-17
Bra, men med lite väl stor distans till karaktärerna för min smak. Föredrar regissörens sena, mer sentimentala och humoristiska alster. Dock kändes ju denna väldigt filmisk, och det finns några klara guldkorn.

Stormnätter2020-06-11
Extremt vackert fotad, och stämningsfull. Mistlurens magi.

Icke misstänkt2020-06-11
Invecklad på ett tilltalande vis. Kul och lite ruskig.

The Father of My Children2020-06-07
Fin film. Man känner igen sig i regissörns univers.

Blod på månen2020-06-04
Mitch kommer in på fel sida i konflikten, men väljer förstås den rättrådiga vägen till slut. Klart sevärd.

Jakten genom Mexico2020-06-02
Svartvit i original dock. Väldigt underhållande screwball-noir-roadmovie!

Mannen som levde två liv 2020-06-02
Såg utan 3d, men snyggt foto ändå.

Short Stay2020-06-02
Biutiful..

Bumerang2020-05-25
Betyget är starkt, och filmen en av Kazans bästa. Riktigt starka insatser av en manlig stjärncast, där särskilt Dana Andrews och Arthur Kennedy är riktigt vassa.

Oki's Movie2020-05-25
Kanske Hongs mest komplexa berättarstruktur någonsin, man får verkligen spetsa tankarna, fast samtidigt spelar det inte så stor roll för det är lika jordnära som alltid.

The Devil Thumbs a Ride2020-05-23
Koncentrerad noir.

Tale of Cinema2020-05-18
Onekligen en kul struktur. Griper inte riktigt tag i mig men det är klassiskt Hong.

...Och sen var ingen kvar2020-05-18
Välspelad och mysryslig.