Alla kommentarer avTonti

Kropp och själ2020-01-21
Jag vet inte, hade förväntat mig något mindre tillrättalagt. Men det finns starka scener, och fotot är mycket brago.

Ett mord för mycket2020-01-19
Köper inte Stanwycks karaktär riktigt, och då en god portion av engagemanget. Men frän skildring av medelmåttighetens ångest, och kul att Hayden får spela en sympatisk roll.

Unga kvinnor2020-01-16
Sentimentalt mys. Tyckte den var livfull ändå, som Madicken.

Släpp fångarne loss, det är vår!2020-01-16
Lite väl lös i fogarna, där de roliga idéerna inte riktigt räcker till hela speltiden. Men rätt trevlig, för all del.

Driver2020-01-15
Man får ungefär vad man kan förvänta sig av biljakter, machoism och sunkigt 70-talsurbanism. Bra nerv i flera av actionsekvenserna och ganska kul skådisar.

Ligan bakom lagen2020-01-13
Kvalitetsnoir. Ger mycket att det är såna tungviktare som Mitchum och Ryan som står mot varandra.

Helvetet är en stad2020-01-13
"You're bad luck Lucky Lusk".

Good Time2020-01-08
Bra drag, fint utförda slutscener.

Kungligt bröllop2020-01-07
Mysigt med viss snarkfaktor, dock med ett helt fantastiskt nummer där Astaire börjar dansa i taket.

Det sjunde offret2020-01-07
Mysrysare på hög nivå. Själva sekten har säkerligen inspirerat till Rosemarys Baby, och jag gillar verkligen hur den är skildrad. Somligt är lite mer såsigt, men den genomsyrande melankolin borgar ändå för succé.

Star Wars: The Rise of Skywalker2020-01-02
Den här var verkligen bedrövligt skriven, och plågsamt hetsig. På samma gång obegriplig och övertydlig.

Das Glück meiner Schwester2019-12-26
Fantastisk film som står sig starkt som en milstolpe både för Tyskland och 90-talet.

State Funeral2019-12-26
Stark film på många sätt, och helt sin egen.

Portrait of a Lady on Fire2019-12-26
Tystlåten och stämningsfull. Jag är helt för.

Marseille2019-12-18
Fint observerat och snyggt skildrat av Schanelec, dock tycker jag att den drar väl mycket åt det vaga hållet. Saknar ändå en del av temperamentet från den med systrarna.

Parasite2019-12-18
Ett jäkla driv i berättandet, och Dostojevskijs källarmänniska har fått en ny betydelse.

Kapten Kidd2019-12-18
Mysig, men det går kanske inte att beskylla Rowland V Lee för att ha gjort en bra film.

Gravity2019-12-15
Mäktig bioupplevelse ändå, bombastisk på gott och ont. Sedd som en actionfilm måste den betraktas som lyckad, mindre så om man förväntar sig en mer kontemplativ historia.

Shoot for the Contents2019-12-15
Mer bildmaterial från Kina och färre långa intervjuer hade uppskattats. En struktur som gjorde det nästan omöjligt att behålla koncentrationen, även om det också rör sig om en karaktärsbrist för min egen del.

Den besatte2019-12-15
Charmant brittisk och mer mysryslig än äkta mörk. Man önskar sig Mason i huvudrollen bara. Hunden Monty har förärats ett gulligt ledmotiv på flöjt vilket säger en del om stämningen.

Den nakna lunchen2019-12-14
Lite fyndigt med skrivmaskinerna, men tycker ändå mest att den trampar vatten i två timmar trots snygga effekter. Inget fel på psykedelia i sig, men det är liksom inte intressant i det här fallet.

2019-12-14
Vackert foto, men kändes lite för mycket som att ligga i koma.

A Rainy Day in New York2019-12-12
Svår att se som en film jämförbar med andra filmer, när det är så mycket Allen-bonanza med samma miljöer, (medvetna) klichéer och dialog som klingar så välbekant. Trots karikatyrer gör dock de flesta av skådisarna ett bra jobb, och det blir aldrig livlöst. Högt tempo. Smartphones existerar men används ganska sparsamt, vilket väl är någon slags kompromiss mellan regissörens idealvärld och verkligheten. Balanserar hela tiden på gränsen av det acceptabla. Men ändå.

Fönstret2019-12-10
Fin film som lite förebådar Little Fugitive, dock utan att vara lika briljant. Precis som med många Hollywoodfilmer med barn i centrum blir det lite för uppbyggligt här. Men jakten över hustaken i slutet blir ändå genuint spännande, och New York-känslan ypperlig.

Mannekäng i rött2019-12-09
Ser ju helt fantastisk ut färgmässigt, men ändå ganska fantasilös i sitt visuella berättande tyvärr. Rätt mysigt att se på men totalt nyanslös gestaltning, så det blir ganska ospännande. Miljöanvändandet är dock kul.

Heta dagar2019-12-05
Mycket narration från Bogeys sida, gillar efterkrigsstämningen och det tvetydiga.

Vi är bäst!2019-11-28
Fin och uppriktig.

Nudisten2019-11-28
Lite för spexig kanske, men har absolut något.

Kanske i morgon2019-11-28
Vissa passager är obetalbara och på sitt sätt mästerliga, inte minst polisspaningen förstås. Men stör mig också väääldigt mycket på de teatrala delarna med Bianca Kronlöf, vilka även bryter all känsla av ambivalens inför verklighetsanspråken på det man ser. Fast det är förstås inte filmens fel att hon blivit känd efter det.

Tiden är en dröm - Del 22019-11-28
Stofilisk på ett enbart positivt sätt. En film som verkligen tar sitt material på allvar och förvaltar det med omsorg. En av svensk films starkaste tidsskildringar.

Nästa sida »