Alla kommentarer avagorafobi

Oblivion2013-05-28
Fet i flera avseenden men är redigt trött på dessa flämtande kvinnokaraktärer.

Efter revolutionen2013-01-28
122 minuters hippienostalgi, introspektion och frigjort exponerade tonårstuttar.

Taken2012-04-11
Åk inte till Paris om du är tjej och promiskuös.

Café de Flore2012-01-29
Den delen av filmen som utspelade sig 1969 var fantastisk, berördes till tårar. Därav fyra. Den nutida delen bristfällig, empatin för huvudpersonen Antoine uteblev fullständigt pga att han var ett as. Rolllprestationerna klanderfria, särskilt Vanessa Paradis och barnen förtjänar eloge. Men känslan är trots allt något kluven; den nya tvillingsjälen hade behövt förklaras, liksom många fler spår.

En läcka i ridån2011-10-19
Roliga miljöer och intressant intrig, men träiga dialoger. Julie Andrews hör inte hemma i en Hitchcock-rulle.

Dumpa honom!2010-05-02
Sämsta skit jag sett på länge. "En riktig tjejfilm"? Ja, om man förutsätter att alla tjejer är dött kött styrt av hormoner.

End of Violence2008-02-05
Smörja var ordet! Oerhört krystad. Den röda tråden var stundtals helt som bortblåst, framförallt undrar jag vem som ansåg att det var en bra idé att ta in en monolog om pedofili samt en rapplåt framförd av den idiotiska rollkaraktären Six. Wenders måste ha varit oerhört kluven till vilken historia han ville berätta - han kanske helt enkelt insåg att grundidén inte höll och försökte dölja det genom att anta ett lite mer arty grepp. Favoritdialogen löd som följande (ungefär): - Är du polis eller människa? - En mänsklig polis. Men du kanske inte tror att sådana finns? - Har du sett en flygande kamel? - De är vackra.

Black Widow2008-01-09
Herregud så usel. Den utgav sig för att vara nyskapande när den i stället är bland det mest konservativa jag sett, framför allt i sin kvinnosyn. Den kvinnliga professorn i matematik är till en början avståndstagande till den läskige eremiten Dafoe. Så småningom uppdagas det dock (såklart!) att allt hon vill är att bli tagen på ett djuriskt sätt och så hårt som möjligt. En film som innehåller dialogen "-Du är våt, som en fontän ungefär. -Ja, det verkar vara någon form a av vattenläckage. -Jag kan bli din rörmokare. Här är mitt verktyg." bör bannlysas. FY! Se den inte.

Factory Girl2007-08-25
Hade inte några förväntningar över huvud taget - som högst en trevlig dos dekadens! Men den här filmen var verkligen stark. Kombinerar snygg estetik och en stark historia och blir lite utav en Moulin Rouge light! (Minus musikalinslagen.)

Sunshine2007-05-10
Till en början var den väldigt fascinerande. Den eldskadade mannen däremot var bara skum. Rymdspindeln förstörde "It", Eldmannen var en något lamare version av detta fenomen.

Enemy at the Gates2007-04-04
Mycket potential, men tyvärr faller resultatet ut sådär. Trots bra skådespelarprestationer och snygg koreografi känns manuset väldigt "hollywoodiserat".

Leva sitt liv2007-01-03
Någon som har koll på vad låten heter som spelas i jukeboxen när Nana dansar kring biljardborden?

Förälskad, förvirrad2006-12-14
Jag tyckte av någon anledning väldigt mycket om "Den spanska lägenheten". "Förälskad förvirrad" höll inte riktigt föregångarens klass, men var ändå trevlig. Mysiga miljöer! Kan förstå om man tycker den är förvirrande om man inte sett DSL, då man i denna film inte alls introduceras för karaktärerna. För oss andra som har sett den tycker jag dock att det var ett kärt återseende! Det var särskilt roligt att än en gång möta engelsmannen William, hans kärlekshistoria med ryskan var fin. :)

Småtjuvar emellan2006-12-03
Att Hugh Grant var med var en rolig överraskning. Detta kombinerat med den hiskeliga inredningen i paret Winklers våning gör att den får en trea. Dock en svag sådan, way too much slapstick för min smak!

Ed Wood2006-11-26
Jag tycker att den är fantastisk! Martin Landau som Bela Lugosi var underbar. Jag grät som ett barn, hans öde mer än Ed Woods fascinerade mig. Jag brukar ha lite svårt för att se svartvita filmer, men här var personporträtten så starka att det kändes som att de lös igenom det grå.

Get Over It2006-11-26
Rätt dålig, särskilt Ben Foster som spelar huvudrollen. Får en tvåa för att musikalen är ganska festlig, särskilt Puck.

Monster till svärmor2006-10-31
En relativt stark tvåa. Helt okej underhållning en stormig dag som denna.

6 Points2006-10-30
Åh herregud en sån plåga! Jag hade inte förväntat mig ett mästerverk, men det här var bland det värsta jag har sett. Finns oerhört många filmer som är så dåliga att de blir kul, och jag är inte den som skäms för att gilla en "dålig film". Men den här filmen har ingen bra kvalitet över huvud taget! Det var bara som den sämsta reklamfilm du någonsin sett - fast den var en och en halv timme lång! SE DEN INTE! Skådespelarprestationerna, manuset, regin, fotot - ALLT VAR USELT! Hela historien kändes oerhört krystad, och filmens karaktärer, som ska vara "bästa vänner", har inget mer gemensamt än att vara oerhört korkade och titta i fotoalbum av sig själva som barn. Ta de mest korkade människorna från din högstadieklass och låt dem göra en långfilm - här har du resultatet...

Rent2006-10-25
En stark trea, men ändå en trea. Väldigt gripande historia. Bra musik, men alldeles för många låtar! Tillslut börjar man faktiskt tvivla på om karaktärerna kan prata - det finns knappt någon "normal" dialog i filmen! Är vanligtvis väldigt förtjust i musikaler, men det här blev nästan mer som en konsert...

Herbie: Fulltankad2006-10-24
Lindsay är som vanligt lovely, och Matt Dillon är rätt bra. Men resten av filmen är väl ingen hit...

But I'm a Cheerleader2006-10-24
Väldigt festlig! Filmen tar inte sig själv på så stort allvar, vilket är skönt. Har gjorts väldigt många bra filmer på temat att komma ut som homosexuell - men den här filmen lyckas behandla ämnet på ett nytt sätt!

Virgin Suicides2006-10-08
Hade längtat efter att se den här filmen jättelänge, och trodde verkligen att det skulle vara "min typ" av film. Efter att jag läst manusförfattaren Jeffrey Eugenides senaste bok "Middlesex" var jag ännu mer förhoppningsfull, men det blir bara en trea. Jag kommer aldrig någon i filmen särskilt nära, och känner ingen nämnbar sorg trots att filmen är hemskt melankolisk. Nej, filmen hade verkligen potential att bli en femma och även om de flesta skådespelarna presterar bra så känns det som om filmen hade behövt vara längre för att kunna åstadkomma det djup den gör anspråk på.

Tillsammans2006-08-18
Såg precis klart svt:s visning, den här filmen är lätt en av de bästa svensk filmindustri har producerat under de senaste tio åren. Helt underbara karaktärer, scenografi och musik!

Elizabethtown2006-08-17
Usch. Dels var Susan Sarandon hemsk, särskilt steppnumret. Sedan gjorde varken Kirsten Dunst eller Orlando Bloom några mästarprestationer. Filmen började lovande, när Bloom gjorde om sin träningscykel till en tortyrmaskin. Efter det gick det utför. Finns oerhört många filmer på temat "livsglad och spontan tjej får deppig och vilsen kille upp på fötter", men det här är verkligen inte en av de bättre. Om du vill se en på det temat rekommenderar jag istället Garden State, som är en tusen gånger bättre och mer gripande film.