Alla kommentarer avTauriel

Allt eller inget2012-12-08
Söt och harmlös komedi, perfekt att slötitta på.

Monsters2012-12-01
Jag gillade verkligen den här filmen. Lågmäld och långsam, tar sig tid att fokusera på helt andra saker än man vanligen ser i katastroffilm. Lyckas verkligen pricka in en del riktigt klockrena detaljer vad gäller vardagsliv och katastrofhantering. Riktigt upplyftande brist på action dessutom!

Min stora feta grekiska semester2012-12-01
Wow. Den svenska titeln i kombination med skådespelerskan och resebyrån gjorde att jag såg hela den här filmen i tron att det var en uppföljare till Mitt stora feta grekiska bröllop. Fattade inte varför man inte fick någon förklaring till varför hon stuckit till Grekland för att bli reseledare :) Att det inte var en uppföljare fick det om möjligt att kännas ännu mer billigt och urvattnande. Billiga skämt och tramsig berättelse, men filmen bjuder på ett gäng sköna (om än mycket stereotypa) karaktärer så absoluta botten når den inte.

In the Land of Women2012-11-20
Lågmält relationsdrama som fungerar just för att den inte gör anspråk på att vara något mer än ett tvärsnitt ur några vardagsliv. Fin och trevlig men lämnar mig ganska oberörd.

The Darwin Awards2012-11-20
Började riktigt kul och lovande men den föll tyvärr pladask och blev bara klyschig och ointressant.

Kärlek i New York2012-11-19
Stabil trea. En mysig feel good-film med charmiga skådespelare och ett manus som undviker de värsta klyschorna, men tyvärr lämnar flera olösta trådar.

Perfect Sense2012-11-18
Helt klart en fascinerande film. Ger den en svag fyra. Karaktärerna och den ytliga handlingen är ganska trist och inte särskilt engagerande, men konceptet är tänkvärt, annorlunda och mycket väl genomfört. Lågmält och vackert.

Slither2012-10-23
Svag tvåa på denna. Riktigt sunkig monsterthriller, men inte så illa att jag kände för att stänga av, och en del fyndiga referenser till andra filmer och serier. Känns som en 80-talsskräckis.

Contagion2012-10-23
Bra skådespelare, i övrigt inte märkvärdig åt något håll.

Seeking a Friend for the End of the World2012-10-14
Stark trea. Jag älskar konceptet i den här ramberättelsen, och kombon pretentiöst relationsdrama och bizarro-roadmovie fungerar bra mot den bakgrunden. Huvudkaraktärerna är dessvärre ganska ointressanta och det känns inte riktigt rätt att flera av de centrala trådarna i handlingen lämnas ouppklarade, trots världens undergång-temat. På den positiva sidan kändes det här däremot som en av Knightleys mer varierade skådespelarprestationer och även Carell gör en bra roll, för att inte tala om den urgulliga hunden.

Ice Age 4: Jorden skakar loss2012-10-13
Den har sina gulliga ögonblick, men är till största del skränig slapstickhumor utan någon direkt handling att tala om.

The Contender2012-10-06
Bra skådisar, men en tämligen intetsägande film som avslutas med lite väl sliskiga moralkakor.

Game Change2012-09-29
Fascinerande med en spelfilm om en händelse som ligger så nära i tiden. Ger lite intressant djupdykning i personer som jag inte sett annat än i form av förskräckande YouTube-klipp, men hela filmen igenom kan jag inte låta bli att mest sitta och undra vad som är verkligt och vad som bara är drama för att göra bra film.

Cosmopolis2012-09-23
Svår film. Jag kan inte riktigt avgöra om den är fruktansvärt dålig eller om jag bara inte fattade det filosofiska djupet. För mig kändes det mest som att det var riktigt kassa skådisar, riktigt oengagerande story och riktigt sunkigt sex i en bil. Jag kanske missade poängen helt, men den föll inte mig i smaken alls.

Dark Shadows2012-09-22
Den började bra, men slutade snarare med ett lågvattenmärke. Förstår inte riktigt varför filmen introducerar en massa väldigt intressanta och färgstarka biroller, när handlingen sedan inte utvecklar en enda av dem. Alla karaktärer utom Barnabas känns i slutändan bara som en kuliss, och Barnabas själv är riktigt tråkig. Ihålig historia med konstiga krystade relationer och märkliga hopp. Ett fantastiskt slöseri på bra skådisar och ett kul koncept som hade kunnat bli så mycket bättre.

Vi måste prata om Kevin2012-09-21
Knepig film, jag tror att det slutar på en svag fyra. Otroligt snygg och väldigt häftigt upplägg, men det känns som att själva historien aldrig riktigt hittar sin poäng. Det blir ett lösryckt livsöde som snuddar vid flera väldigt tunga och intressanta teman, men som inte går fullt ut på något av spåren.

21 Jump Street2012-09-17
Den här filmen lyfter i betyg av att den är gjort med en uppenbar portion självdistans och innehåller många hjärtliga blinkningar till den gamla serien. I övrigt är det mest en seg blandning av klyschig polisskole- och high school-komedihumor. (Rekommenderas alltså om man gillar sådant, annars inte.)

Spegel spegel2012-09-14
Det känns som att den här filmen försöker vara lite bollywood-kitschig, men istället blir det mest pinsamt och töntigt. Jag förstår inte om det är ett stildrag eller bara billigt att varenda utomhusscen ser ut att vara filmad i ett upplyst garage med trädkuliss. Kan inte heller förstå vem som är målgrupp för den här filmen. Bitvis känns den väldigt vuxen, men så plötsligt flippar den ur i töntig femåringshumor. Känns splittrat och ogenomtänkt snarare än familjefilmsmässigt. Det enda som lyfter den är att den bitvis har väldigt cool kuliss och rekvisita och flera väldigt bra skådisar.

Modig2012-09-08
Väldigt snygg och välgjord film med fin sensmoral. Blir nog en Disney-klassiker. Känns tyvärr inte särskilt banbrytande, utan sällar sig i ledet bland Disneyprinsessor med skinn på näsan.

What to Expect2012-09-02
Ingen höjdare direkt. Känns som att halva filmen går åt till att introducera karaktärer, och sen är de så många och så ointressanta att jag inte blev berörd av någon av dem ändå. Gulligt med pappaklubben, men alla "bli gravid" och "vara gravid"-klyschor kändes mer pinsamma än kul. Känns som en typisk "direkt till TV"-film, fattar inte att den går på bio.

The Dictator2012-09-01
Ger den en tvåa för att några klipp är riktigt fyndig och träffsäker satir, men den allra största delen av den här filmen är bara töntig trams och flams. Mer pinsamt än kul.

RoboCop2012-08-09
Såg den för första gången nu och blev inte särskilt imponerad. Platt och klyschig berättelse, känns inte som att den har åldrats särskilt värdigt. Hade nog gillat den bättre om jag hade haft sentimentala känslor för hur den var när den var ny och banbrytande... Pluspoäng för att den vågar ta ut svängarna vad gäller våldet, här dör folk faktiskt av att bli skjutna till skillnad från de flesta av dagens filmer.

The Avengers2012-07-22
Fantastiskt snygg och välspelad superhjälterulle. Whedon-rappa replikskiften och en god portion humor, utan att det för den sakens skull blir på tok för cheesy. Retade mig lite på att Johanssons rumpa får orimligt mycket kamerafokus i förhållande till övriga rumpor i filmen, och storyn har sina svagare sidor den också. Men helt klart en mycket väl sevärd actionrulle :)

Prometheus2012-06-17
Jag gillade den här filmen. Är inget stort fan av de tidigare Alien-filmerna och tycker att "ombord på ett rymdskepp"-konceptet känns instängt och tråkigt att titta på. Den här var pampigare i all sin enkelhet. Öppna landskap, slutna bergrum och lite balla Giger-kulisser. Storyn är kanske inte vattentät, och jag retar mig lite på den mycket stereotyptyngda besättningen, men absolut en värdig rymdäventyrsrulle med fokus på upptäckande snarare än på action. Till skillnad från de halvdassiga Alien-uppföljarna och Alien vs Predators-filmerna kändes det inte alls som att Prometheus försöker mjölka ett känt varumärke, utan jag upplevde det som en fullgod fristående film.

Men in Black 32012-06-03
Hyfsat välgjord uppföljare, men inte riktigt min typ av film varken vad gäller manus, humor eller action. Känns som att jag borde varit 12 år gammal för att gilla den fullt ut.

Wuthering Heights2012-05-12
Jag gillade verkligen hur den här filmen kändes lite artsy, inte så mycket dialog och många coola och nästintill konstiga klipp och märkliga naturvyer. Resten faller tyvärr pladask... Heathcliff är en av de mest osympatiska karaktärer jag någonsin sett på film, han verkar helt störd och dum i huvudet och det gör att handlingen liksom inte går ihop eller har någon logik alls. Barndomsbilderna är för gulliga och vuxenbilderna alldeles för omotiverat elaka eller så verkar han bara tyst och bitter.

En dag2012-05-12
Väldigt kul och väl genomförd idé, men berättelsen och karaktärerna känns förutsägbara och platta.

Älska mig igen2012-04-08
Karaktärerna känns krystat mycket hipster i den här filmen, men mysig feel-good-film i alla fall.

The Hunger Games2012-03-26
Mycket svår uppgift att försöka filmatisera en berättelse som till stora delar bygger på relationer och på huvudpersonens egna tankar och upplevelser. Det går inte riktigt att koka ner på värdigt sätt, utan blir ganska tunt och ytligt. Som film sett tycker jag däremot att de lyckats mycket bra ändå. Det grådaskiga och småskaliga distrikt 12 är fantastiskt väl uppmålat och snygg kontrast till den pampiga invigningscermonin och de glittriga tv-intervjuerna. Scen-, kostym och musik är nog den absolut största styrkan i filmen :)

The Woman in Black2012-03-18
För många saker i den här filmen som jag inte fattade. Känns som att den var full av lösa trådar som inte har någon som helst poäng för storyn. Klippningen kändes mycket märklig, säkert konstgrepp men jag tyckte det kändes ganska amatörmässigt. Tråkiga karaktärer och otroligt osammanhängande och konstig berättelse. Enda anledningen till att jag inte stängde av var att jag hoppades på en snygg twist på slutet, men det blev inte bättre :)

« Föregående sidaNästa sida »