Alla kommentarer avMrLawrence

Amatör2012-12-29
Oerhört cool, men det är något som fattas.

Julie & Julia2012-12-15
Ganska bra skådespel, men för mig var den för intetsägande och för lång.

Take Shelter2012-10-23
Malande och nervig. Jag gillar den! Tycker också det finns stora tolkningsmöjligheter ifall man väljer att se den mer allegoriskt.

Faust2012-10-13
Såg den på bio. En ganska omskakande upplevelse.

Wuthering Heights2012-10-12
Den var mycket vackert filmad, men tyvärr slumrade jag bort en del i mitten. Vet inte om det beror mest på att jag var ganska trött eller att filmens tempo var lite för lågt. Kanske kan få högre betyg om jag ser om den...

Jag sköt Andy Warhol2012-10-01
Väger mellan tvåa och trea, men får det högre betyget tack vare genidraget att låta Yo La Tengo gestalta VU.

In Bruges2012-09-30
Såg om den härom dagen, denna gång efter att själv ha besökt Brygge. Tyckte den var ännu bättre än första gången; makalös dialog, vackert foto och en perfekt blandning av drama, action och komedi. Förtjänar en femma i mina ögon.

Scrooged - spökenas hämnd2012-08-31
Väldigt ojämn tycker jag. Vissa delar är bra, och då känns det verkligen att Murray trivs med sin roll (främst under tillbakablickarna med det första spöket). Samtidigt är den stundtals riktigt usel - och slutet är verkligen katastrofalt.

SubUrbia2012-08-08
Tycker att den var något utav motsatsen till Dazed & Confused. Då den filmen skildrade en obekymrat 70-tal där allt på något sätt ändå löser sig, visade SubUrbia upp en ungdomskultur där saker inte löser sig alls. Det enda som egentligen gör filmen till en komedi är Buff, ADHD-killen var komiska tajming är perfekt.

The Ninth Gate2012-07-30
Halvthriller med glimten i ögat. I mina ögon blev vissa scener lite väl kliché, närmast åt det parodiska hållet - jag uppfattade dock det som ett medvetet drag från Polanskis sida, och jag tycker det förstärks av den stundtals löjliga musiken. I alla fall är historien ändå lite spännande, och det mesta är underhållande. Inget som gjorde ett överdrivet djupt intryck på mig dock.

Tokyo Godfathers2012-07-26
En fantastisk odyssé bland marginaliserade outsiders i det till synes oändliga Tokyo. Både oerhört vacker och gripande, men också väldigt rolig och lekfull. En underbar filmupplevelse som jag inte kommer att glömma på ett bra tag.

Cat People2012-04-26
Bättre än jag förväntade mig. Snyggt filmad, tidstypisk (men bra!) 80-tals musik, och ändå ganska schyssta skådespelarinsatser. Handlingen blir på sina ställen lite löjlig, men det finns stora möjligheter att analysera den, om man orkar. Lite lång också.

Get Low2012-04-22
Kan för övrigt inte förstå hur denna film på DVD-fodralet kunde genrerubriceras som komedi? Hur mycket humor var det egentligen? Omslaget, prytt av Bill Murray som såg lite skojig ut, gjorde bara mina förväntningar ännu mer felaktiga. Verkligen knepigt.

Get Low2012-04-22
Bra skådespel, men handlingen tänder aldrig riktigt till. Trots en fin atmosfär blir filmen mest blek, och lite långtråkig.

Alien 32012-02-18
Tycker nästan att den blir en parodi på de två första filmerna, som jag ändå håller högt. Manuset är uselt, och upplägget blir också riktigt kass, känns på något sätt så mycket mer osannolikt än i de två första filmerna. I princip är all skräck också borta, och ersatt med långdragna, tråkiga actionscener. Blir en mycket svag tvåa.

Järnladyn2012-02-10
Tycker att den var på tog för splittrad. Kändes inte som att den kunde sätta ner foten någonstans. Men Meryl Streep gjorde en bra insats, ja.

Midnatt i Paris2012-01-23
Charmig och mysig med fina referenser både till alla de konstnärer och författare som är med, men såklart också Allens tidigare alster.

Imaginary Heroes2012-01-06
Finns andra filmer i samma genre (amerikansk kärnfamilj som går igenom prövningar) som är bättre, till exempel Mysterious Skin och American Beauty. Denna filmen hamnar inte på samma nivå, och det finns många saker jag stör mig på. Trots det vissa bra scener och vinklar, och jo, Weaver gör en bra roll. Svag trea.

Stolthet och fördom2011-12-26
Trots vissa otroliga scener (älskar de flera minuter långa kameraåkningarna utan klippning där allt är helt perfekt) så har jag ofta svårt att verkligen engagera mig i kostymdraman av denna karaktär, de känns så avlägsna på något sätt. Trots det en ganska underhållande och sevärd film.

Tootsie2011-12-08
Lite flamsig, och musiken är vidrig. Men Hoffman gör verkligen sin roll bra, och Murray är som vanligt underhållande. Några ordentliga skratt levererar den, även att alltså ett par scener mest är löjliga - på ett dåligt sätt.

Porco Rosso2011-11-29
Jag gillar designen, fint med lite variation från det mer typiskt asiatiska. Det är såklart också många väldigt vackra vyer och scener, men tyvärr blir det både lite löjligt och otillräckligt under den sista kvarten av filmen.

Battle For Terra2011-11-19
Ful, tråkig och ointressant.

Corto Maltese i Sibirien2011-11-14
När jag läser seriealbumen med Corto Maltese så tycker jag alltid att det är skönt att kunna bläddra tillbaka ibland för att komma ihåg alla karaktärer, och kanske till och med någon gång avbryta mitt läsande för att söka lite i de konflikter som skildras i berättelsen. Detta funkar emellertid inte lika bra att göra i filmer och därför blir de animerade versionernas handlingar ganska röriga. Dock tycker jag hantverket är fantastiskt med vackra animationer där de fina bakgrunderna varvas med karaktärer i samma raka, stilistiska drag som återfinns i serien. Musiken är också väldigt bra.

The Talented Mr. Ripley2011-10-31
Sådan film som verkligen höjs av skådespelarna och miljöerna. Visserligen är handlingen spännande också, men utan den fina inramningen och gestaltningarna hade det inte blivit alls lika intressant.

Nattvakten2011-10-08
Musiken och fotot är mycket vackert. Men alla karaktärer känns så tillgjorda och underliga, människor agerar, beter sig och talar inte som de i verkligheten. Naturligtvis är det dock meningen, att man ska få en "teaterkänsla" av filmen. För mig gör det emellertid bara att jag får svårt att relatera och bli berörd av handlingen. Dessutom stör jag mig på att de talar engelska i Holland. Det vackra hantverket räddar dock en hel del.

Alien2011-08-15
Jag tycker mer om hur man såg på framtiden för 30, 40 år sedan, än hur man skulle designa den idag. Väldigt sevärd film i alla fall, otroligt bra hur spänningen byggs upp på sina ställen, den klaustrofobiska stämningen infinner sig verkligen. Dessutom är även skådisarna strålande!

Picassos äventyr2011-08-11
Tycker den är för spretig och ofokuserad, några scener är väldigt roliga, men andra lider jag mig igenom. Visst är det kul med alla de kulturella referenserna, men ibland blir det nästan lite väl mycket, och det känns som att filmen mer blir en samling sketcher, där vissa som sagt inte alls håller måttet. Hasse och Tage kan betydligt mycket bättre än denna film!

Ripley's Game - En man med onda avsikter2011-07-10
Ganska underlig, men helt okej.

Happiness2011-06-23
Ibland så tragikomisk att nästan till och med komiken uteblir. Men flera scener är förbannat kul, Phil Seymour Hofman är lysande som vanligt och som helhet är det en klart sevärd film!

Äppelkriget2011-06-22
Tycker att den fångar den svenska folksjälen på ett ganska underbart sätt. Rolig, vacker men samtidigt tänkvärd - och de små avstickarberättelserna anser jag bara gör den ännu bättre. Helt klart en av de bästa svenska filmer som gjorts.

« Föregående sidaNästa sida »